1955. s154
Vi fira idag Sankta Lucias fest. Då
skola vi först och främst till vår egen upp-
byggelse ihågkomma helgonet och martyren.
Ty det är så gagneligt att erinra sig martyrer-
na. Man blir både uppväckt, förkrossad, föröd-
mjukad och upplivad när man ser i vilken
brinnande kärlek och oövervinnerliga Guds kraft
dessa första kristna gingo i sin Herres fotspår.
Sankta lucia led med trohet och ståndaktighet
martyrernas grymma död i Syrakusa i den
tionde stora förföljelsen under kejsar Diocletia-
nus. Det var omkring år 300.
Lucias namn kommer av det ltinska ordet
lux, som betyder ljus. Den berömde italienske
skalden Dante ställer henne som representant
för den himmelska nådens ljus. Hon står, näst
den heliga jungfrun och dennas moder, högst bland
de kvinnliga helgonen.
Här i Sverige har hon firats alltifrån medel-
tiden, allramest i Västra Sverige. Alltjämt är Lucia-
firandet populärt och betraktas som inledning till jul-
firandet. I viss mån har det blivit banalt och föga
uppbyggligt.
Vi i S:t Josefsföreningen fira dock festen traditions-
enligt. Vi minnas att Lucia dagligen ihågkommes i den
heliga mässans kanon. Och vi tänka på – inte bara
att vi ska ha ett glatt samkväm där en nutida Lucia
kommer och bjuder på godsaker – utan vi ihågkomma
den heliga martyren och stärkes av hennes trohet och
kraft att gå i döden för sin tro, vi önska att nådens
ljus lyser för oss.
Pella Lindblom
Tal den 15/12 55
Av v Mierlo
s.601-606 Tal av August Pschorn 17.12.1959.
Så hälsar vi åter Lucia, ljusets drottning och
hennes tärnor välkomna hos oss. Det är ju enligt
gammal tradition vi Josefsbröder samlas till denna
fest, som har en säregen betydelse för vår förening,
ty för det första är det ju enda gången under årets
lopp som ett kvinnligt väsen får vistas i vår krets
och för det andra är det ju själva ljusbringerskan
med sina tärnor, som gästar oss i kväll. Just i den
kvinnliga naturen kommer ju människans bästa
egenskaper bättre och renare till dagen än i den mera
bistra och kärva manliga karaktären och i ändå högre
grad gäller detta, när
det är Lucia , som bringar oss ljuset, naturens
största moder och symbol för det högsta som finns i ett
människohjärta. Det är 3 egenskaper, som fram för allt
äro karakteristiska för ljuset, renhet, värm och förmågan
att ständigt stråla energier utan att därigenom fördunk-
las eller förminskas. Är inte en ungmös oskuld en mors
värmande aldrig sinande kärlek, hennes uppoffringsande
som helt utger sig för familiens väl utan att någonsin tänka
på sig själv egenskaper av samma väsen. Och sådana egen-
skaper ägde också ungmön i Syrakusa på Sicilien, ty offrade hon
inte av kärlek till sin moder, av tacksamhet till Gud för
moderns underbara räddning sin brudskatt och ådrog sig
därigenom sin trolovades hämnd, så att han angav henne som
kristen för den romerska prefekten och denne lät gripa
för at föra henne till ett skökohus. Men inte med någon
makt kunde hon röras ur stället och elden, som upptänds
kring henne, vidrörde henne inte. Först när hennes
hjärta genomborrades av ett svärd, dog hon martyrdöden,
året var 300 efter Kristus under Diocletianus herravälde. Det
är en egendomlig skickelse, att detta hände just på den tiden
av året, då vi häruppe i norden längta efter ljusets återkomst
ty sedan urminnes tider har Lucia firats den 13 december, dagen
efter den längsta natten, som man felaktigt trodde under hela
medeltiden ända till mitten på 1700-talet. Nu vet vi visserligen
att vintersolståndet infaller först den 21 till den 24 december
men längtan finns under dessa långa, mörka vinternätter
och därför hälsa vi med glädje även den minsta första antydan
av ljusets återkomst. Man måste leva häruppe i norden för att
riktigt kunna känna och förstå denna intensiva längtan
efter ljuset, en längtan som nog i viss må också gör oss en
föreställning om den längtan, som hela människosläktet
känt före frälsarens ankomst. Därför har Lucia just för
nordbor fått en sådan betydelse, medan hennes festdag går
mera obemärkt förbi i sydligare länder. När vi fira Lucia
här i Sverige, känner jag det likadant, som när jag
en tidig sommarmorgon står på en alptopp och ser
de första solstrålarna sticka upp över horisonten. Vilken
andaktsfull ro i naturen och spänning inför det stora
undret när sedan sken i nästan överjordisk glans stiger
över horisonten. Så förefaller mig även Luciafirandet
som den första solstrålspetsen som åter låter oss ana
den jultidens glädje och salighet då det gudomliga
ljuset, Guds kärlek själv stiger ned till människorna
för att ta sin boning hos dem. Lucia är den främsta repre-
sentant av den gudomliga nådens ljus och den store ita-
lienske skalden Dante räknar henne näst den helige Jungfrun
och hennes moder den hl. Anna. För alla tider har hon
blivit en symbol för hjärtats renhet och oskuld, kärlek
godhet och givmildhet, ty den äkta kärleken vill ju alltid
ge och givandet spelar också en väsentlig roll i alla gamla
seder och bruk, som anknyter till Luciafirandet. Nu,
när det är tröskat, bakat och bryggt, vill man också
dela med sig av naturens gåvor och bjuda sina medmänniskor
på mat och dryck och glömmer ej heller djuren.
Som förr går Luciabruden och bjuder på kaffe, glögg
och kakor och så har hon ikväll även kommit till
oss. Om också Lucia-
firandet under de sista åren ibland gått litet för långt
och många en
++dast se den yttre glansen utan att när-
mare tänka på det väsentliga, så hade Lucia dock
blivit en samlande symbol i olika hjälpaktioner, ty tiden
är mörk trots alla tekniska framsteg som människan gjort
och det finns många sjuka och olyckliga, många lever i förtyck och nöd.
Alla behöver hjälp.
Då är det en särskild tröst, att Lucia inte förblivit ensam
utan att i alla länder och alla tider Guds nåd
låtit uppstå och fortfarande låter uppstå sådana
ljusgestalter både inom och utanför den katolska
kyrkan i det offentliga livet som t.o. Elsa Brändström
Sibiriens ängel, eller i familje-
kretsen som följer Lucias exempel och offrar sig helt
i kärlekens tjänst.
Det är en fläkt av denna kärlek, en stråle av detta
Guds ljus, som omstrålar Lucia, som även vi har fått känna i kväll
och vi tacka lucia för att hon även kommit hit
till oss, undfägnat oss med mat och dryck och
tänt i våra hjärtan gnistan av ren
och äkta julstämning och julglädje.
Lucia och Luciafirandet
Av pater Masiere 15.12.1960
När Pater Schmidt bad mig säga något om Lucia och Lucia-firandet,
tänkte jag, att just jag var den minst skickade till ett sådant uppdrag. Lucia-
firandets historia här måste nämligen sökas i någon encyklopedi och historien
om icke heliga lucior – med hänsyn till bl.a. att helig blir man först efter döden –
ett faktum som för oss alla här är känt och aktuellt.
Låt oss därför tala litet om den verkliga Lucia, det vill säga den heliga Lucia.
Traditionen berättar, och så säger också lektionerna i det romerska breviariet,
att den heliga Lucia föddes i Syrakusa på Sicilien omkring år 283 av adliga och
mycket rika föräldrar. Hennes moderr , Eutichia, led av en svår sjukdom och mor och
dotter begav sig som pilgrimer till den heliga Agatas grav i Catania för att be om
hjälp. Modern tillfrisknae plötsligt och underbart.
Uppmuntrad av modeerns tillfrisknande – av tacksamhet för den erhållna nåden – ville
Lucia nu använda hela sin hemgift och sin rikedom för att hjälpa
de fattiga.
Men nu uppträdde hennes trolovade på scenen för att protestera. Vi känner inte
namnet på Lucias trolovade. Vi vet bara att hon blivit trolovad med honom, meen
att hon inte ville gifta sig med en hedning. Varför?
Enligt romersk sed var det så, att när en kvinna gifte sig, vr hon i allt under-
kastad mannens myndighet. Hustrun åtnjöt visserligen en viss auktoritet, men det
var en auktoritet av andra rang och mycket begränsad.
Lucias trolovade, som vr sviken i sina förhoppningar och över att se Lucias
rikedomar falla i händerna på de fattiga, anklagadeLucia såsom kristen inför
prefekten Pascasio, ståthållare över Sicilien.
Denne försökte nu att övertala Lucia att offra till Roms och imperiets gudar, men
detta nekade Lucia att gör.
Den femte och sjätte lektionen i Breviario Romano beskriver det korta samtalet
Mellan prefekten och Lucia. Det lönar sig at översätta det.
Prefekten som är trött på att tala säger: låt oss övergå från tal till
Tortyr.
Lucia svarar: den som tjänar Gud skall inte behöva sörja för hur han skall tala’ty det skal bli honom givet av den heliga Ande, enligt Jesu löfte.
Bor den helige Ande i dig?
Den som lever kyskt och fromt är den helige Andes tempel.
Alltså sa Pascasio, skall jag låta föra dig till en bordell och då skall
Säkert den helige Ande överge dig.
Men lucia kunde inte flyttas från platsen där hon stod.
Pascasio var rasande och lät bestryka henne med tjära, beck, olja och harts och
på detta eldfängda material lät han sedan sätta eld.
Men flammona hade ingen markt över Lucias kyska kropp. Då lät Pascasio halshugga
henne. Här slutar S.Lucias martyrium.
Det var under den diokletianska förföljelsen år 303.
Mycket har skrivits om den heliga Lucia, särskilt under medeltiden.
Hur kommer det sig då att S.Lucia framträder för oss katoliker nästan alltid
med två ögon – sina egna – på ett fat? Det är endast en enkel tradition som
hänför sig till hennes namn: Lucia – lux – ljus.
Kulten till martyren och jungfrun s.Lucia var redan mycket utbredd på den helige
Gregorius den stores tid, vid sjätte århundradet efter Kristus.
I dag vilar S.Lucias kropp i Venedig, i den kyrka som blivit helgad åt henne.
I några delar av Italien på den 13:e december har det blivit tradition att för-
äldrar ger sina barn gåvor – liksom den helige Nikolaus i Schweiz och Tyskland –
och ankomsten av S.Lucias fest är för denna lilla värld ett stort evenemang.
Sancta lucia har i många delar av Italien blivit symbolen för den gåva som kommer
nästan direkt från himlen.
Lucia – sade jag – framkallar för vårt medvetande ljuset – LJUSET i dess verkliga
mening , såsom den heliga Skrift säger i genesis 1:3 när skapelsen beskrives.
Ljuset som hos alla antika folk har symbolicerat LIV och VARANDE hos s.Johannes
I FULLKOMLIGHETEN och i Psaltaren som ” alla Herrens välgärningar”.
Eftersom varje varelse som omger oss bör uppbygga och uppmuntra vår själ, låt mig
till sist såsom broder i tron framföra en hälsning:
Medan vi ser ljusen lysa kring vår Lucias huvud och i hennes händer, låt oss
tänka på år enda store Mästares ord: I ären värlens ljus ( Matt. 5:14). Vi
skall vara ljus för dem som omger oss. Vi skall lysa för människor som omger
oss. Det bör vi göra, emedan, som Jesus säger, vi är LJUSETS BARN.
LÅTEN EDERT LJUS LYSA INFÖR MÄNNISKORNA, SÅ ATT DE SE EDRA GODA GÄRNINGAR OCH
PRISA EDER FDER, SOM ÄR I HIMMELEN (Matt. 5:16).
AMEN